התחנה הבאה: קריירה ברכבת ישראל

אולי זה היה חלום הילדות שלכם - להיות נהג או נהגת קטר, ואולי פתאום "קפצה" לכם מודעת דרושים של רכבת ישראל - כך או כך, יש כאן כיוון לקריירה שבהחלט שווה לחקור!

כשתסיימו לקרוא את העמוד הזה, תדעו למה כדאי לעבוד ברכבת ישראל, אילו תפקידים הארגון מציע ומהו תהליך המיון שתצטרכו לעבור כדי ליהנות מכל הטוב שיש לרכבת להציע לכם. 

יש לכם עוד שאלות? כתבו לי: מאיה, ראש תחום עבודה

אל תפספסו את הרכבת: הזדמנות לקריירה ברכבת ישראל

לעבודה ברכבת ישראל יש כמה יתרונות עיקריים:

  • אפשרויות קידום - רכבת ישראל מציעה לעובדיה הרבה הזדמנויות לצמוח ולהתקדם מקצועית, ולא פעם גם לנוע בין תפקידים שונים בתוך הארגון. אם אתם מחפשים מקום עבודה לשנים קדימה, אופק תעסוקתי שכזה הוא יתרון גדול, ובהחלט עניין שכדאי להביא בחשבון.  
  • יציבות תעסוקתית - שירותי הרכבת פועלים באופן רציף גם בזמני משבר. העובדה שהרכבת מספקת שירות חיוני לציבור, מבטיחה שגם בתקופות שבהן עסקים מפטרים עובדים או מוציאים אותם לחל"ת, עובדי הרכבת נהנים מביטחון תעסוקתי ומוודאות בנוגע למקום העבודה שלהם. לפני כמה שנים זה אולי לא היה נשמע כמו יתרון גדול, אבל אחרי הקורונה וחרבות ברזל זה בהחלט שיקול. 
  • תנאים טובים - השכר ברכבת נחשב לא רע: בין 9,000 ל-17,000 ש"ח, תלוי בתפקיד. בנוסף, כעובדי הרכבת תיהנו גם ממתנות בחגים, נופשים למשפחה, הטבות מיוחדות ועוד.

אם זה נשמע לכם טוב, אז בטח מעניין אתכם לדעת אילו תפקידים הרכבת מציעה ומה הדרישות של כל תפקיד - ואת המידע הזה תוכלו למצוא בהמשך העמוד. אבל לפני כן, חשוב שתכירו את המיונים שאתם צריכים לעבור כדי להתקבל לעבודה ברכבת. 


לעלות על המסלול: איך מתקבלים לעבודה ברכבת ישראל?

תהליך הקבלה לעבודה ברכבת ישראל מורכב מסדרה של מבחני מיון ונערך במכוני מיון שונים בארץ - אדם מילא, קינן שפי ופילת. מכון המיון והרכב המבחנים משתנים מתפקיד לתפקיד.

אלו כמה ממבחני המיון שאתם עשויים לפגוש:

  • מבחנים פסיכוטכניים - המבחנים הפסיכוטכניים מיועדים לבחון את היכולות הקוגניטיביות שלכם, כגון הסקת מסקנות, תפיסה מרחבית, מהירות עיבוד ועוד. המבחנים מורכבים מנושאים בתחום החשיבה המילולית, הכמותית, המרחבית וכו'. לכל אחד מהנושאים מוקדש פרק, ופתרון הפרק מוגבל בזמן. זה אומר שכדי להספיק לענות על כל השאלות, ובתקווה גם לעבור את המבחן, תצטרכו לעבוד בזריזות. 
  • דינמיקה קבוצתית - הדינמיקה הקבוצתית היא חלק מהמבחנים האישיותיים-התנהגותיים שתעברו במיונים לרכבת. המשימות בדינמיקה יתקיימו בהשתתפות 10-7 משתתפים נוספים, והן יבדקו את היכולת שלכם לעבוד בצוות, להתמודד עם קונפליקטים בתוך קבוצה, ליזום, להוביל, ליצור קשרים ועוד. ההערכה שלכם בחלק זה של המיון תהיה על בסיס מידת ההתאמה (או אי ההתאמה) בין התכונות וההתנהלות שתפגינו בתרגילים השונים ובין סט התכונות הרצויות בתפקיד שאליו אתם מתמיינים. 
  • ריאיון - הריאיון הוא מבדק נוסף מהחלק האישיותי-התנהגותי שבמיונים. הריאיון ייערך מול פסיכולוג או גורם מקצועי מוסמך מטעם מכון המיון, והדגש בו יהיה על הפן האישיותי, כלומר עד כמה התכונות והנטיות שלכם מתאימות לדרישות התפקיד שאליו אתם מתמיינים. במקרים מסוימים תידרשו לעבור ריאיון נוסף עם גורם בכיר ברכבת ישראל, והדגש בריאיון זה יהיה מקצועי.   
  • מבחני אישיות - מבחני אישיות משתייכים גם הם לחלק האישיותי-התנהגותי במיונים, אלא שהם מציעים דרך אחרת לבחינת ההיבטים האישיותיים-התנהגותיים של המועמדים: להבדיל מהריאיון ומהדינמיקה הקבוצתית, שמסתמכים על ההתנהגות המוחצנת, מבחני האישיות חושפים היבטים חבויים יותר בנפש. באופן עקרוני יש הרבה מאוד מבחני אישיות, אולם לא כולם רלוונטיים למיונים שלכם, ולכן כדאי שתכירו בעיקר מבחנים כגון מבחן אישיות ממוחשב, מבחן תיאור תמונות, מבחן השלמת משפטים ומבחן יצירתיות. אחד האתגרים המרכזיים במבחני האישיות נובע מכך שסט התכונות והיכולות שהבוחנים מחפשים אצל מועמדים שונה מתפקיד לתפקיד, כך שכדי להצליח במבחנים נדרשת התאמה בין התשובות שתענו לבין סט התכונות המבוקש בתפקיד שאליו אתם מתמיינים. אתגר נוסף נובע מהמתח שבין הרצון לענות תשובות "נכונות" לבין הצורך להיות אותנטיים. 
  • מבחן אמינות - מבחן האמינות הוא אחד המבחנים הרווחים, וגם המתעתעים, בתהליכי מיון. המבחן משמש מעסיקים כדי לאתר נטיות אישיותיות ודפוסי התנהגות בעייתיים בקרב המועמדים, למשל צריכת סמים ואלכוהול, הימורים, התנהלות לפי כללי בטיחות, תקשורת בין-אישית עם קולגות ועוד. בסך הכול נבחנים במבחן 14 תחומי אמינות, ולמרות שנדמה שמדובר במבחן קל יחסית, שדורש לא יותר מאותנטיות, יש בו לא מעט שאלות מבלבלות ואמצעי הלחצה, שעלולים לגרום לכם לחשוף מידע מיותר או לדחוף אתכם לנסות להותיר על הבוחנים רושם חיובי מדי.  

* עבור חלק מהתפקידים ייתכן שתידרשו לעבור גם בדיקות רפואיות.

תבחרו את הכיוון שלכם: המשרות שרכבת ישראל מציעה לכם

ברכבת ישראל דרושים לא מעט בעלי תפקידים. הנה כמה מהאפשרויות שפתוחות בפניכם:

נהגי קטר

אחד התפקידים המזוהים ביותר עם הרכבת הוא נהג קטר. למעשה, הרכבת מציעה לנהגי קטר שני תפקידים - נהג רכבת משא ונהג רכבת נוסעים. בשני המקרים תצטרכו לעבור קורס הכשרה - במקרה של רכבות משא הוא יארך ארבעה חודשים, ובמקרה של רכבות נוסעים - תשעה חודשים.  

המיונים לתפקיד נערכים במכון קינן שפי או באדם מילא, וכוללים מבחנים פסיכוטכניים, מבחן אמינות, דינמיקה קבוצתית וריאיון אישי. אם תעברו את המיונים, תזומנו לריאיון נוסף במשרדי הרכבת. 

  • תעודת בגרות מלאה / תעודת הנדסאי או טכנאי / תואר אקדמי
  • אנגלית ברמה גבוהה
  • יכולת לעבוד בצוות, להתמודד עם מצבי לחץ וללמוד דברים חדשים במהירות
  • השכלה טכנולוגית - יתרון

אתתים

האתתים נקראים כך משום שהם אחראים על תפעול מערכות האיתות ברכבת, אבל למעשה התפקיד שלהם מורכב הרבה יותר - הם יושבים בחדר הבקרה הארצי של הרכבת, ומשם הם מפקחים על העמידה בלוחות הזמנים. אם צצות תקלות כלשהן (איחורים, רכבות לא מתוכננות וכו') הם מטפלים בהן מול הגורמים בשטח, ומוודאים שהטיפול בתקלה לא פוגע בתנועת הרכבת האחרות.

המיונים לתפקיד נערכים במכון קינן שפי, וכוללים מבחנים פסיכוטכניים, מבחני אישיות ואמינות וריאיון עם פסיכולוג. 

  • תעודת בגרות מלאה
  • ניסיון בסביבת עבודה ממוחשבת
  • כושר ביטוי (בעברית) ברמה גבוהה
  • יכולת לעבוד בצוות, להתמודד עם מצבי לחץ
  • הנדסאים / טכנאים / בעלי תואר אקדמי - יתרון

טכנאים

הטכנאים אמורים לוודא שהרכבת תשרת את הנוסעים באופן רציף ומהימן. בפועל, הם אחראים על ביצוע עבודות תחזוקה מונעת ברכבת, על טיפול בבעיות טכניות שונות במערכות הרכבת ועל ניהול מעקב ובקרה מסודרים אחר התקלות.

המיונים לתפקיד נערכים במכון אדם מילא, וכוללים ריאיון פרונטלי מול גורם מהרכבת, מבחנים פסיכוטכניים, מבחני אישיות ואמינות וריאיון עם פסיכולוג/ית.

  • הנדסאים או טכנאי אלקטרוניקה/חשמל
  • ידע בקריאת תוכניות חשמל
  • רישיון נהיגה בתוקף
  • ניסיון בסביבת עבודה ממוחשבת
  • כושר ביטוי (בעברית) ברמה גבוהה
  • נכונות לעבוד בעבודה פיזית
  • נכונות לעבוד במשמרות ובשעות לא שגרתיות
  • רישיון חשמל - יתרון
  • אנגלית טכנית - יתרון
  • ניסיון של שנתיים לפחות בעבודה בתחומי חשמל/אלקטרוניקה - יתרון

פקחים

הפקחים הם למעשה המנהלים של נסיעת הרכבת - הם מוודאים שהרכבת יוצאת בזמן ובודקים את המערכות השונות בקרונות באופן שוטף. ולא פחות חשוב - הפקחים צריכים להיות זמינים לתת מידע ושירות לנוסעי הרכבת.

המיונים לתפקיד נערכים במכון קינן שפי, וכוללים דינמיקה קבוצתית, מבחנים פסיכוטכניים, ריאיון מקצועי וריאיון עם פסיכולוג/ית.

  • 12 שנות לימוד
  • אנגלית ברמה טובה
  • נכונות לעבוד במשמרות
  • טכנאי/ת או הנדסאי/ת - יתרון
  • יכולת טכנית - יתרון
  • כושר ביטוי (בעברית) ברמה גבוהה - יתרון
  • ניסיון בעבודה בשטח, בתנאי לחץ - יתרון
  • ניסיון בעבודה מול קהל - יתרון

מסילאים

תפקידם של המסילאים הוא לבצע עבודות תחזוקה במסילות הרכבת, בהתאם לדרישות שמגיעות מההנהלה ובכפוף לנוהלי הבטיחות של רכבת ישראל.

המיונים לתפקיד נערכים במכון קינן שפי, וכוללים ריאיון טלפוני עם גורם מהרכבת, ריאיון פרונטלי, מבחנים פסיכוטכניים ומבחני אישיות ואמינות.

  • 12 שנות לימוד
  • נכונות לעבוד בעבודה פיזית בתנאי שטח
  • נכונות לעבוד בשעות לא שגרתיות
  • ניסיון בעבודת צוות
  • ניידות (יכולת להגיע עצמאית לעבודה)

מנהלי פרויקטים

האנשים שמובילים את הפרויקטים הכי גדולים ברכבת, תוך עמידה בזמנים, באילוצי התקציב ובכל הסטנדרטים הרלוונטיים. מנהלי הפרויקטים מכינים את תוכניות העבודה ומנהלים את ההתקשרות עם הספקים החיצוניים שמעורבים בפרויקט.

המיונים לתפקיד נערכים לסירוגין באדם מילא, בקינן שפי או בפילת. הם כוללים מבחנים פסיכוטכניים, מבחני אישיות ואמינות ודינמיקה קבוצתית.

  • תואר ראשון בהנדסה / מנהל עסקים / כלכלה
  • שליטה בתוכנות Office
  • יכולת לנהל כמה תחומים ופרויקטים במקביל
  • ניסיון בניהול קבלנים/יועצים
  • ניסיון של שנתיים לפחות בהובלת פרויקטים חוצי ארגון, כולל בניית תוכנית עבודה, מעקב אחר התקדמות התוכנית וניהול התקציב

עורכי דין (ייעוץ משפטי)

ברכבת ישראל מחפשי עורכי דין שיספקו לחברה ייעוץ משפטי בתחומי המשפט האזרחי, המנהלי והמסחרי. במסגרת תפקידם, עורכי הדין ייצגו את רכבת ישראל בהליכים משפטיים ומול משרדי הממשלה והרגולטורים, יערכו הסכמי התקשרות וחוזים, ילוו הליכי מכרזים ויעקבו אחר עדכוני חקיקה רלוונטיים.

המיונים לתפקיד נערכים במכון אדם מילא, וכוללים ריאיון מקצועי עם גורם מהרכבת, דינמיקה קבוצתית, מבחני אישיות ואמינות וראיון עם גורם נוסף, בכיר יותר, מהרכבת.

 

  • רישיון עריכת דין בתוקף לשלוש שנים לפחות
  • ניסיון מעשי כעו"ד של שנתיים לפחות (מתוך שלוש השנים האחרונות) בשלושה או יותר מהתחומים הבאים: ליווי משפטי של פרויקטים בתחום הביצוע או התשתיות; כתיבת חוזים או מכרזיים מסחריים; דיני תכנון ובנייה; ליווי הפקעות או סטטוטוריקה; ליטיגציה מנהלית או מסחרית.
  • ניסיון בעבודה עם גופים ממשלתיים או ציבוריים - יתרון
  • אנגלית ברמת שפת אם - יתרון